Kurs C#: Pierwsza aplikacja

W tym kursie będziemy skupiać się na języku C#, więc przykładowy kod napiszemy w aplikacji konsolowej. Na początek nauki jest to świetne rozwiązanie, ponieważ w prosty sposób będziemy w stanie wyświetlać rezultat naszych działań i przekazywać dane dla naszej aplikacji.

Kod będę pisał w Visual Studio 2019 dla komputerów Mac. Jeśli posiadasz system Windows, powinieneś sobie bez problemu poradzić. Ponieważ skupiamy się na języku, a nie IDE (Integrated Development Environment)

Zacznij od stworzenia projektu najlepiej w technologii .Net 5 w języku C# wersja 9. Ze względu na różne IDE: Visual Studio Windows, Mac, Rider (JetBrains) to proste zadanie wykonaj samodzielnie. Po stworzeniu solucji, którą możesz nazwać na przykład HelloWord. Powinieneś na ekranie zobaczyć następujący kod:

using System;

namespace HelloWord
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            Console.WriteLine("Hello World!");
        }
    }
}

Pierwsze co widzisz w kodzie naszej aplikacji to słowo kluczowe using. Pierwszym jego zastosowaniem jest załadowanie namespace, czyli przestrzeni nazw. O tych dwóch słowach kluczowych dowiesz się w kolejnych wpisach. Usunę teraz niepotrzebne dla nas linijki kodu.

using System;

class Program
{
    static void Main()
    {
        Console.WriteLine("Hello World!");
    }
}

Możemy się jeszcze pozbyć using System; ta przestrzeń nazw jest potrzebna do wykorzystania polecenia Console.WriteLine(“Hello World!”); osiągniemy to, pisząc przestrzeń nazw tuż przed komendą.

class Program
{
    static void Main()
    {
        System.Console.WriteLine("Hello World!");
    }
}

Nasz prosty program zawiera kilka słów kluczowych: class, static, void. Ich znaczenie opiszę w kolejnych wpisach. Niestety w programowaniu pewne tematy są ze sobą bardzo powiązane. Postaram się je opisać w takiej kolejności, jaką uważam za najprostszą do zrozumienia.

Oczywiście nie musimy usuwać żadnej z linijek kodu dodanego automatycznie przez IDE, pomimo to aplikacja będzie nam poprawnie działała.

Nasz prosty program wyświetli w konsoli napis „Hello Word!”.

Uruchom kod za pomocą ikony.

Rys.1. Ikona uruchamiania projektu

Możesz, też użyć skrótu klawiszowego F5.

Obok przycisku mamy rozwijaną listę z dwoma trybami Debug oraz Release.
Tryb Debug zawiera dodatkowe informacje na temat debugowania, czyli sprawdzania błędów. Natomiast Release ich nie posiada, przez co program może działać nieco szybciej.

Rys.2. Rezultat działania aplikacji. Wyświetlony komunikat na ekranie

Uwaga, jeżeli komunikat szybko znikł z ekranu. Dopisz następujące polecenie.

class Program
{
    static void Main()
    {
        System.Console.WriteLine("Hello World!");
        System.Console.ReadKey();
    }
}

Metoda ReadKey(); klasy System.Console oczekuje na dowolny znak wprowadzony z klawiatury. Po jego naciśnięciu program wykona się i zakończy swoje działanie.

Komunikat napisaliśmy w nawiasach oraz cudzysłowach ””. Na końcu wiersza znajduje się średnik, oznacza on zakończenie polecenia.

Jedno polecenie powinno znajdować się w jednej linii. W ten sposób zwiększamy czytelność naszego kodu. Jeżeli chcemy, możemy oczywiście pisać komendy w kilku wierszach, nie rozdzielając słów kluczowych, lub wartości dla naszych zmiennych.

class Program
{
    static void Main()
    {
        System.
            Console.
            WriteLine("Hello World!");
    }
}

Powyższy kod poprawnie się skompiluje. Natomiast gdy, rozdzielimy znaczący kod, kompilator zgłosi błąd:

Rys.3. Błędne rozdzielenie polecenia na dwa wiersze.

Rodzaje zgłaszanych błędów będą różne w zależności od tego jaką część kodu niepotrzebnie przeniesiemy do następnej linii.

Ciekawostka

.Net 5 wraz z C# 9 pozwala jeszcze bardziej okroić stworzony przez nas kod. Wystarczy, że w pliku Program.cs wpiszesz jedną, ewentualnie dwie linie kodu:

System.Console.WriteLine("Hello World!");
System.Console.ReadKey();

Na dodatek plik nie musi się nazywać Program.cs, co było niezbędne w poprzednich wersjach .NET. Tak zapisać możemy jedynie kod, który jest wejściem do naszej aplikacji.

W ten właśnie sposób napisaliśmy pierwszą działającą aplikację.

0 0 głosuj
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze
0
Masz jakieś przemyślenia napisz :)x
()
x